تبلیغات
مسجد سلیمان -- هنرستان فنی شریف واقفی مسجد سلیمان - تمرینات تمرکز
توانا بود هر که دانا بود زدانش دل پیر برنا بود

تمرینات تمرکز

تاریخ:چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392-11:29 ب.ظ

همان طور كه با ورزش مدام می توان قدرت و استقامت عضلات را افزایش داد، به وسیله تمرینات خاصی كه در ادامه بیان می شود می توان قدرت تمركز ذهن را بهبود بخشید. اینكه طی چه مدتی می توان به تمركز دلخواه رسید، برای هر فرد متفاوت است. روزها، هفته ها و یا ماه ها تمرین مداوم می تواند برای همه افراد اثرگذار باشد. ابتدا باید در خود این تعهد را ایجاد كنید كه این توانایی را بهبود بخشید، اینكه طی چه زمانی می توانید موفق شوید به جدیت شما بستگی دارد.
آنچه با بهبود مهارت تمركز به دست می آورید:
همان طور كه قبلا هم گفتیم دستیابی به مهارت تمركز، برایتان دستاوردهایی دارد كه می تواند زندگیتان را متحول كند. این مزایا عبارتند از:
- كنترل افكار (خارج كردن افكار منفی از ذهن)
- توانایی تمركز روی یك موضوع برای مدت طولانی در ذهن
- آرامش و شادمانی ذهنی
- حافظه بهتر
- توانایی انتخاب افكار دلخواه در زمان هجوم افكار (بروز مشكلات و افكار منفی)
- بالا رفتن اعتماد به نفس
- قدرت مطالعه و درك مطلب سریعتر
- افزایش قدرت تجسم خلاق
- دستیابی به مهارت مدیتیشن
به این دستاوردها بیندیشید و در خود انگیزه لازم برای انجام تمرینات ذهنی را ایجاد كنید.

تمرینات تمركز ذهن

برای انجام این تمرینات شما به محیطی آرام، بدون سر و صدا و مزاحمت نیاز دارید. بهتر است در خانه روزانه 10 الی 15 دقیقه زمان به این امر اختصاص دهید. حتی اگر در خانواده ای شلوغ زندگی می كنید می توانید از اعضای خانواده بخواهید در این زمان كوتاه با شما همكاری كنند. تلویزیون را خاموش كرده و از هر گونه مزاحمت خارجی جلوگیری كنید.
طول این تمرینات از 5 دقیقه شروع شده و پس از مدتی به 15 دقیقه در روز می رسد. اینكه طی چه مدتی می توانید میزان تمرینات را افزایش دهید بستگی به تشخیص خودتان دارد. باید با خودتان روراست باشید و تا زمانی كه به مهارت كافی دست پیدا نكردید زمان را افزایش ندهید. از طرفی این تمرینات به صورت گام به گام طراحی شده و تا زمانی كه در یك تمرین به مهارت كامل دست نیافتید نباید سراغ تمرین بعدی بروید. مهارت كامل در هر تمرین عبارت است از انجام بدون وقفه و صحیح آن تمرین طی 15 دقیقه بدون اینكه حواستان به چیز دیگری منحرف و یا ذهنتان درگیر افكاری غیرمرتبط شود.

تمرین اول:

كتابی را برداشته و صفحه ای را به دلخواه باز كنید. یكی از پاراگراف ها را در نظر بگیرید و كلمات استفاده شده در آن را فقط با استفاده از چشم و بدون استفاده از انگشت بشمارید. بار دیگر این كار را انجام دهید. در اولین تمرینات در هر شمارش به عددی متفاوت می رسید. طی زمان در نظر گرفته شده این تمرین را با پاراگراف های مختلف تكرار كنید تا به مهارت كامل دست یابید.

تمرین دوم:

عدد 100 تا 1 را به صورت معكوس بشمارید. به تدریج به سرعت شمارش خود بیفزایید و پس از مدتی عدد 200 تا 1 را به همین شیوه بشمارید و این كار را در طول زمان تمرین چند بار تكرار كنید.

تمرین سوم:

این تمرین مشابه تمرین قبلی است با این تفاوت كه باید در شمارش 3 رقم پرش كنید به این شكل: 100 و 97 و 94 و...

تمرین چهارم:

در ذهنتان حرف میم (ممممممممم) را بدون تلفظ صدادار بكشید، چشمانتان را ببندید اجازه ندهید هیچ فكری مزاحمتان شود، تمركز كامل خود را روی این كار بگذارید. این تمرین را با مدت زمان 5 دقیقه شروع و به تدریج زمان آن را افزایش دهید.

تمرین پنجم:

یك میوه مثل سیب برداشته و به آن از زوایای مختلف نگاه كنید تمام دقت و تمركز خود را برای دیدن جزییات آن به كار ببرید، آن را ببویید، لمس كنید و فقط به آن فكر كنید. به طعم سیب، به بوی سیب و آنچه در آن لحظه می بیند. به موضوعات غیرمرتبط فكر نكنید. اینكه آن میوه چگونه به دستتان رسیده و یا اینكه آن را به چه قیمتی خریده اید اصلا مهم نیست. فقط به خود میوه بیندیشید.

تمرین ششم:

تمرین قبلی را تكرار كنید با این تفاوت كه باید این بار چشمانتان را ببندید و سیب را در ذهنتان تصور كنید و تجربه تمرین قبل را این بار به صورت ذهنی تكرار كنید.

تمرین هفتم:

تمرین پنجم و ششم را برای یك شیء مثلا قاشق یا چنگال كه طعم و بو ندارند تكرار كنید و آن را از زوایای مختلف ببینید. این تمرین فقط حس بینایی را درگیر كرده و باعث افزایش قدرت تجسم می شود.

تمرین هشتم:

در این تمرین باید با اشكال هندسی كار كنید. به این صورت كه یك شكل هندسی (مثلا مستطیل، مثلث یا چند ضلعی) را روی كاغذ ترسیم كنید. بعد از آن به شكل نگاه كنید و اجازه ندهید هیچ فكر دیگری وارد ذهنتان شود. كاغذ را مقابل چشمانتان بچرخانید و آن را از زوایای مختلف ببینید و فقط به شكلی كه مشاهده می كنید بیندیشید.

تمرین نهم:

تمرین قبل را با چشمان بسته و به صورت ذهنی انجام دهید. به این صورت كه یك شكل هندسی را در ذهنتان تصور كرده و روی آن تمركز كنید.

تمرین دهم:

به عنوان آخرین تمرین بایستی سعی كنید ذهنتان را از همه افكار خالی كنید. چشمانتان را ببندید و هر فكری در سر دارید بیرون بریزید تا جایی كه هیچ موضوعی برای فكر كردن وجود نداشته باشد. بهتر است به حالت ریلكس نشسته و نفس های عمیق بكشید اما به كنترل ریتم تنفسیتان هم فكر نكنید. فقط ریه ها را از هوا پر كرده و به آرامی خالی كنید. اگر تمرینات قبلی را با موفقیت انجام داده باشید انجام این تمرین چندان مشكل نیست.
در انجام تمرینات فوق، احتمالا در ابتدا تمركز خود را از دست داده و یا ذهنتان به افكار غیرمرتبط منحرف می شود. پیشنهاد می كنم برای اینكه ذهنتان درگیر زمان اجرای تمرین نشود از یك ساعت قابل كوك كردن استفاده كنید و آن را برای طول تمرینتان كوك كنید. با این كار تا زمان شنیدن صدای زنگ به تمرین ادامه می دهید بدون آنكه به زمان سپری شده فكر كنید. در صورت عدم موفقیت در اجرای صحیح هر تمرین به هیچ وجه ناامید نشده و دست از تلاش برندارید. سعی كنید از انجام هر تمرین لذت ببرید.
با تمرین منظم پس از مدتی به آرامش فكری بی نظیری دست خواهید یافت. دیگر تمركز كردن برایتان ساده خواهد بود و محیط اطراف نمی تواند سبب حواس پرتی و آشفتگی شما شود. اعتماد به نفستان افزایش یافته و راحت تر از عهده مسایل و مشكلاتتان برخواهید آمد.
من اطمینان دارم با انجام این تمرینات پس از مدتی می توانید كیفیت زندگیتان را بالا ببرید. فقط كافی است اراده كنید.
منبع:هفته نامه موفقیت شماره 178


 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر